TUI F1 Barcelona

,

Dag 1 - Reis & aankomst

We vertrekken laat op de dag richting Schiphol. De hele week waren we natuurlijk al lichtelijk in spanning, dat is natuurlijk altijd wel zo als er weer een Formule 1 weekend aan zit te komen, maar deze keer mogen wij voor TUI live verslag doen van de wedstrijd. Enfin, op naar Schiphol, ruim op tijd aanwezig, door de security, even een lekker bakkie bij Starbucks en het vliegtuig in.

Vamos a Barcelona!

Aangekomen op het vliegveld, lopen we met onze handbagage zo door en hoeven we dus niet op onze koffers te wachten. Ruimbagage is overigens bij te boeken, mocht je daar interesse in hebben. We zoeken het verhuurbedrijf, die hebben we eigenlijk zo gevonden. TUI heeft een echte Spaanse auto voor ons geregeld, een Seat Ibiza, wat wil je nog meer. Achter de balie van het verhuurbedrijf AVIS gaat het mañana mañana.. Daar moeten we maar even aan wennen, loslaten.

Eenmaal de sleutels ontvangen pakken we de auto en navigeren we naar het hotel (tip: gebruik Google Maps). Het rijdt goed door op de wegen, het is inmiddels ook 23.00. Let wel even op dat je cash geld of een creditcard bij je hebt, je komt een aantal tolwegen tegen en bent van het vliegveld naar het hotel een paar euro kwijt aan tol. Op een gegeven moment dicht in de buurt van het hotel moet je de navigatie even links laten liggen. Je moet aan de voorkant om het Hotel heen om aan de achterkant bij de parkeerplaatsen te komen. We checken in en gaan lekker slapen, morgen een lange dag voor de boeg.

Dag 2 - Vrijdag - Vrije training

De volgende ochtend gaan we ontbijten, maar toch eerst even langs de receptie voor de F1 tickets, je kan ze maar binnen hebben. We krijgen netjes een envelop bij de receptie met onze tickets. Het ontbijt is super goed geregeld, veel en vriendelijk personeel die je naar je plek wijst en een zeer ruime keuze aan lekker en vers eten.

Goed, het gaat echt beginnen, we gaan onze trip inzetten richting Circuit de Barcelona-Catalunya, zoals het circuit officieel heet. Op de wegen is het rustig en ook nu gaat de reis weer over een paar tolwegen. Nabij het circuit is het iets drukker, maar lang niet zoals de chaos en files die we in België gewend zijn tijdens een Grand Prix weekend.

We parkeren de auto op A2 en lopen richting de tribune die voor ons geboekt is, tribune G. De GP3 is al aan het warmrijden en we horen het geluid als we ons richting de tribune begeven. WOW, wat een gave plekken zijn dit! Naast de tribunes is er enorm veel plek om te kijken, ook met bronze tickets kom je op dit circuit aan je trekken, al is een tribunekaart natuurlijk wel aan te raden.

De sfeer op het circuit is gemoedelijk, de Spanjaarden zijn relaxed en er lopen naast de echte Max Verstappen fans ook veel Nederlandse en Spaanse gezinnen rond. Je ziet dat de Formule 1 zijn best doet om de sport voor een grotere doelgroep aantrekkelijker te maken. Er zijn voldoende eettentjes en plekken waar je even kan uitrusten, desgewenst in de schaduw.

De lunch was goed voor een evenement van deze omvang, in de meeste gevallen wordt je afgescheept met een klein burgertje, maar we zijn blij verrast met een flinke hamburger en een zogenaamde hotdog XL. Dat gaat er wel in na een drukke tweede dag. Voor deze lunch, inclusief 2 Cola waren wij zo’n €20 kwijt.

De Formule 1 start zijn motoren, wat een snelheid zit er in die wagens echt ongelooflijk. De bolides rijden na een DRS zone een chicane gedeelte in bij Tribune G. Hier heb je vanaf het rempunt tot de chicane voor het rechte stuk zicht op de auto’s, kippenvel als ze voor de eerste keer langskomen! Tevens is er een groot scherm waar we op kunnen meekijken vanaf tribune G, dit is erg prettig om te kunnen zien wat er op de rest van de baan gebeurd.

Naast Formule 1 zien we ook testsessies van de GP3, de Formule 2 en de Porsche Supercup. Al met al een zeer enerverende dag tot nu toe. Maar we zijn vlakbij de stad van Barcelona, tijd om nog wat cultuur te snuiven.

We starten de Seat Ibiza en vervolgen onze weg aan het einde van de dag richting Barcelona, met als doel de Sagrada Familia. Je rijdt eigenlijk vrij eenvoudig de stad in en kan in de stad parkeren in een van de vele parkeergarages. Wat een bouwwerk is dit zeg, ongelooflijk. Maar zoals alles op een wat rustiger tempo gaat, zo gaat dat ook met de bouw van dit kunstwerk, hij is nog (lang) niet af. De sfeer in deze buurt is gezellig, naast de vele toeristen bij de Sagrada Familia, zitten buiten op straat bij restaurantjes veel locals te genieten van het buitenleven. JA, dit is Barcelona!

Na het stukje cultuur nemen we nog een kijkje in de haven en ploffen daar neer voor een diner. Je wordt overgehaald om bij de restaurants naar binnen te gaan en uiteindelijk zwichten we voor een vriendelijke dame die ons een stukje heerlijke Iberico ham aanbiedt. Het menu is gevarieerd, hoewel gespecialiseerd in vis, geniet Charrel van een flinke steak. Het is inmiddels alweer 22.45, we taaien af. Morgen weer een nieuwe dag.

Dag 3 - Zaterdag - Kwalificatie

Toegangstickets gereed, parkeerticket gereed? Snel ontbijten en richting het circuit. Het is vandaag een stuk drukker dan gisteren, maar het is nog steeds niets vergeleken met andere GP’s. Hoe chaotisch Spanjaarden soms ook kunnen ogen, dit hebben ze enorm goed voor elkaar. We parkeren weer op de parkeerplaats A2 en begeven ons richting de tribune. We zijn hier getuige van de derde vrije training waar Max Verstappen helaas maar een paar rondjes kon rijden in verband met een elektronisch probleem, of hoe zijn team het zei: ‘Max drukte op het verkeerde knopje’. Blijkbaar bestaat er een self-destruct knopje in de auto... A.u.b. niet meer doen Max! ;-)

De kwalificatie is spannend, Max staat heel lang 2e maar moet toch de Mercedessen en Ferrari’s voor zich dulden waardoor hij als eerste Red Bull coureur zich op de 5e plek kwalificeert. Max vertelt in interviews dat hij denkt dat hij qua race pace morgen goed mee moet kunnen komen, we zijn benieuwd.

Na de kwalificatie van de Formule 1 zijn we getuige van de eerste Formule 2 race dit weekend, waarbij de deelnemers een pitstop dienen te maken. De race is spannend, Nederlander Nyck de Vries vertrekt van plaats 2, na een aantal gevechten en wisselingen van posities moet Nyck toch zijn meerdere erkennen in de Brit George Russell. Saillant detail is dat George Russell de zwager is van Nyck, dat zal gezellig worden aan de ontbijttafel in huize De Vries. Morgen race 2, waarbij de top 8 van race 1 in omgekeerde volgorde start, de Rus Artem Markelov is 8e geworden en start dus morgen vanaf Pole Position.

Wij gaan terug naar het hotel, tijd om de balans op te maken tijdens het nuttigen van een heerlijke pizza bij het hotel zelf, afgeblust met een lokaal biertje.

Dag 4 - Zondag - Race

Vandaag gaat het gebeuren, de dag waarvoor we in de eerste plaats hier in Spanje zijn ‘el Gran Premio de Formula 1’ op het ‘Circuit de Barcelona-Catalunya’. Bij het ontbijt zien we al veel Max Verstappen fans zitten en er zijn ook her en der fans van andere teams te herkennen. We reizen weer via de inmiddels bekende weg naar het circuit, vandaag is het overigens een stuk drukker, ga dus op tijd weg op de zondag. Eenmaal bij het circuit aangekomen is de spanning duidelijk te voelen, vandaag geen trainingen of kwalificaties meer, dit is de dag dat de ‘knikkers’ verdeeld worden.

GP3 rijdt in de ochtend, gevolgd door de Formule 2. Dit zijn kampioenschappen in het voorprogramma van de Formule 1 waar vaak nog jonge rijders zich in de kijker proberen te spelen van de Formule 1 teambazen. Zeker in de Formule 2 is er veel actie op de baan, gewaagde inhaalacties, maar ook crashes. Leuk om naar te kijken en soms zelfs spannender dan de Formule 1. We gaan even wat eten, voordat het klapstuk begint waar iedereen op wacht. We slepen een heerlijke Paella in de wacht, weer eens wat anders dan een hamburger, friet of een hotdog.

Het is 14.45, over 25 minuten begint de Formule 1. We schuiven het eten naar binnen en begeven ons weer naar tribune G. Wederom helemaal afgeladen met fans, zowel voor Max als voor de lokale helden Fernando Alonso en Carlos Sainz. Na een paar zogenaamde installatie rondes, waarbij alle systemen nog een laatste keer worden gecheckt, gaan de auto’s naar de grid. Op de grid worden nog een paar interviews gegeven (vrij uniek, in welke sport gebeurt dat nu zo kort voor een wedstrijd?) en maken de rijders zich klaar om te beginnen. De rijders doen eerst een warm up lap, waarbij ze hun banden en remmen kunnen opwarmen en rijden in gestaag tempo een rondje naar hun startplaatsen. We zien ze voorbij komen, spannend, haalt Max de eerste bocht en doet hij geen gekke dingen?

De auto’s staan op hun plek, we horen de motoren toeren maken, het teken dat de race gestart is! Op het scherm zien we dat Max goed door de eerste bochten komt en geen last heeft van de chaos gecreëerd door de Fransman Romain Grosjean. Iedere keer dat overigens een van de Spaanse helden voorbij komt klinkt er luid applaus vanaf de tribune. Terug naar Max, hij rijdt een uitstekende race. De teamgenoot van Ferrari rijder Vettel, Kimi Räikkönen, moet met pech opgeven, dit in combinatie met een verkeerd getimede pitstop van Ferrari zorgt ervoor dat Max na de stop van Vettel doorschuift naar P3. Het wordt nog even spannend als Max zijn voorvleugel kapot rijdt op de Williams van Lance Stroll die niet ziet dat de Virtual Safety Car situatie ten einde is.

Het mag de pret niet drukken, Max rijdt vrijwel onbedreigd naar het podium. Fantastisch om dat eens live vanaf het circuit mee te maken. Na de finish rennen wij richting de hoofdtribune waar we de baan op kunnen om de podium ceremonie bij te wonen, we zijn net op tijd. Wat een fantastische race hebben wij weer mee mogen maken, het eerste podium van Max in 2018, op naar nog vele meer.

Dag 5 - Maandag - Cultuur snuiven en zelf racen

Charrel is vandaag jarig, ik heb daarom voor hem geregeld dat we kunnen gaan karten op een buiten kartbaan, zo’n uurtje rijden vanaf Barcelona nabij het pittoreske dorpje Castellolí. Dit is een baan waar zelfs Lewis Hamilton gereden heeft, zo’n 4 jaar geleden. We rijden door fantastische landschappen en komen onderweg de meest prachtige plekken tegen, op veel van deze plekken zetten we de auto even aan de kant om een foto te maken.

Het circuit ligt verscholen ergens achter het dorp, maar is goed aangeduid met borden en dus prima te vinden. De baan zelf is tof, de karts zijn goed onderhouden en het personeel is vriendelijk. Echt een aanrader om eens heen te gaan. We rijden via de bergpas Montserrat, waar we ook weer veel mooie ansichtkaart waardige foto’s maken voor het thuisfront en natuurlijk om onze vrienden en collega’s jaloers te maken op social media ;-). Na een rustige dag gaan we terug naar het hotel, tijd om wat te eten. Morgen pakken we onze spullen en bezoeken we de Formule 1 testsessie nog voordat we onze reis die avond inzetten richting Amsterdam.

Dag 6 - Dinsdag - Een laatste Formule ‘shot’

De laatste dag van ons mooie avontuur is aangebroken, we hebben het geluk dat we deze dag de Formule 1 met onze tickets van het weekend nog eens mogen bezoeken. De teams werken vandaag een testsessie af, deels voor bandenfabrikant Pirelli en deels om hun eigen auto’s door te ontwikkelen. De techniek staat niet stil zullen we maar zeggen. We checken uit en gaan richting het circuit, het is nu extreem rustig, er is weinig verkeer en we kunnen op premium plekken parkeren.

We zijn de hele dag op en rondom het circuit te vinden, er is relatief veel actie op de baan en we kunnen leuke plaatjes schieten van de bolides. Naast wat vaste coureurs, zijn er ook een aantal testcoureurs aan het rijden. Gaaf dat zij ook een kans krijgen om zich te bewijzen! Max rijdt in totaal 146 rondjes en zet uiteindelijk ook de snelste tijd van de dag neer. Volgens ingewijden kan Max de volgende GP, die in het prinsdom Monaco wordt gehouden, zelfs winnen en is hij daar de absolute favoriet.

“The art of attending a party is knowing when to leave”

Het is mooi geweest, om 16.00 zetten wij onze reis in naar de luchthaven van Barcelona. Onderweg de auto nog even voltanken en afleveren bij Avis. Op Schiphol worden we opgehaald door onze geliefden, ook wel weer leuk om die te zien na 6 dagen verbrand rubber, olie en snelle bolides. Tot ziens, tot de volgende GP!

Deel deze pagina: